İşletim Sistemlerinin Bugünü ve Geleceği

İşletim sistemleri tarihinde 50 yılı geride bıraktığımız bu günlerde, Misrosoft Vista ve Apple Mac OS X, yeni sürümleriyle pek çok yeni özellik ve yeni hedefler sunuyor iken, Microsoft ve Oracle gibi şirketler Linux kullanımı ilgili önemli adımlar atıyorlar.


Diğer yandan monolitik masaüstü işletim sistemlerinin sonunun geldiği, Linux’un hiçbir zaman masaüstünde büyük bir yer edinemeyeceği ve Sun’ın Java’sının işletim sistemlerini gereksiz kıldığı hatta Java’nın kendi başına bir işletim sistemi olduğu iddaalarıyla karşı karşıyayız.

Artık büyük ve küçük işletim sistemleri arasındaki ayrım çok belirsizleşti. Bugün yazılmış olan en büyük işletim sistemi bir mainframe’e ait değil, masaüstü işletim sistemi. Masaüstü işletim sistemleri ise telefonlara ve tüketici cihazlarına taşınma eğiliminde. Böylece küçük işletim sistemleri, masaüstü işletim sistemlerindeki pek çok yeteneği, elimizde taşıdığımız bu cihazlara taşıyarak, onları birer bilgisayar haline getiriyor.

Gartner, Windows Vista’nın Microsoft’un son işletim sistemi olacağını yönündeki tahmini açıkladı. Steve Palmer bu iddaayı yalanladı. Gartner, Vista’nın ancak 5 yıl sonunda çıkabilmiş olmasının yanı sıra, Windows’un şu anki mimarisi ile sürdürülemeyecek bir karamaşıklığı ulaşmasına dayandırıyor. Gartner, bundan Windows’un modüller halinde hizmetler sunan parçalar şeklinde abonelik tabanlı satılacağını ve çekirdek sanallığında çalışacağını ileri sürüyor.

Her ne kadar Microsoft Gartner’ı yalanlasa da, Microsoft’un sanal çalışma, Hizmet olarak Yazılım (Software-as-a-Service SaaS) stratejilerine yoğunlaşması ve Vista’da modüler yap, Gartner’ın varsayımlarını destekliyor.

Microsoft 5 yılda yeni işletim sistemini çıkarabilmiş iken, IBM System Z bilgisayarının işletim sistemi olan z/OS’ların yeni sürümlerini geliştirmekten bahsediyor. Gerçi sunucu çftlikleri ve dağıtık hizmetler mainframe pazarını küçültüyor olsa da, IBM küçük linux çözümleriyle piyasadaki yerini ve kazancını da yükseltmeyi planlıyor. Sanal çalışma ve IFL işlemçileri aracılığıyla mainframe üzerinde Linux hizmetleri sunuluyor. Yüzlerce ayrı sunucu çalıştırmaktansa, bir mainframe üzerinde yüzlerce sunucuyu çalıştırmak ve üstün bir yönetim sağlamayı savunuyorlar.

Diğer yandan artık büyük-küçük ayrımı, mainframe’ler ile masaüstü bilgisayarlarında değil. Bu ayrım artık bilgisayarlar ile telefon, mp3 oynatıcı gibi tüketici elektronik bilgisayarları arasında. Windows zaten bu alanda varlık gösteriyor, Apple’ın da küçük Mac OS X üzerinde çalıştığına dair söylentiler var. Büyük işletim sistemleri küçüklerin alanına girerken, Java destekli işletim sistemleri ile gömülü işletim sistemleri ile mücadele etmek zorunda. Özellikle küçüklerin dünyasının lideri olan Symbian ile.

Bir de JVM’nin donanımla neredeyse doğrudan bir şekilde etkileşebildiğini düşünelim. Bu VMware hypevisor ile mümkün olan bir şey. Nerede işletim sistemi, ya da Java bir işletim sistemimi deme noktasına geliyoruz.

Nereye gittiğimiz kestirmek gerçekten zor. Ama bildiğimiz anlamda işletim sistemi kavramının netliğini gün geçtikçe kaybettiği kesin.

Referans:

Whither Operating Systems? Issue no:394 DDJ Michael Swaine

http://en.wikipedia.org/wiki/Hollywood_OS

http://en.wikipedia.org/wiki/Symbian

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypervisor

http://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_Facility_for_Linux

http://www-03.ibm.com/systems/z/os/linux/ifl.html

Leave a Reply

